Ammattialojen nuoret huiput ratkovat SM-mitalit Oulussa Print E-mail

Ammattitaidon SM-kilpailut eli Taitaja 2010 -kisat pyörähtävät käyntiin tasan viikon kuluttua. Kilpailijoilla alkaa olla viimeiset hetket valmistautua koitokseen ennen kisojen alkua tiistaina 27.4.2010. Kolmen päivän ajan Ouluhallissa ja sen ympäristössä on säpinää aamusta iltaan, kun ammattialojensa nuoret huiput kisaavat oman alansa Suomen mestaruudesta. Kilpailijoita on tänä vuonna kaikkiaan noin 450, ja he kilpailevat 45 eri lajissa automaalauksesta kukkasidontaan ja lähihoitajista talonrakennukseen.

SM-kilpailijoiden lisäksi lajeissa nähdään ulkomaisia vahvistuksia. Kaikkiaan 19 ulkomaalaista kilpailijaa tuovat oman säväyksensä 13 lajiin. Kansainväliset kilpailijat tulevat yhdeksästä eri maasta muun muassa muista Pohjoismaista sekä Portugalista, Itävallasta ja Venäjältä. Ulkomaalaiset kilpailijat suorittavat samat kisatehtävät kuin SM-kisaajat ja heidät arvioidaan yhdenveroisesti, mutta suorituksia ei huomioida mitalisijoituksissa.

Yhteistyökumppaneita Taitajilla on tänä vuonna 400, joista eri alojen yrityksiä on yli 200. Yritykset tukevat kisoja tarjoamalla kilpailun käyttöön henkilökuntaansa, koneita, laitteita, rahaa ja asiantuntemusta. Taitaja-kisat järjestetään nyt ensimmäistä kertaa Pohjois-Suomessa ja se tulee olemaan Oulun seudun suurimpia yleisötapahtumia tänä vuonna. Tapahtumaan odotetaan kaikkiaan 50 000 kävijää.

Yleisöllä on kilpailuihin vapaa ja ilmainen sisäänpääsy, joten tapahtumaan kannattaa suunnata koko perheen voimin kannustamaan omia suosikkejaan. Tapahtuman ohjelma ja aikataulu löytyvät osoitteesta ../yleisoelle.

Median edustajat voivat käydä akkreditoitumassa ennakkoon osoitteessa ../akkreditoituminen.

Rakennus täydessä vauhdissa

Taitaja 2010 -kisat käydään Ouluhallissa ja Ouluhallin messukentälle rakennettavissa väliaikaisissa halleissa. Hallien rakentaminen on jo hyvässä vauhdissa. Rakennustyöt on määrä saada valmiiksi 23.4. mennessä. Purku taas suoritetaan tiiviillä aikataululla ja aloitetaan heti kisojen päätyttyä. Kisojen purkuaikaa on vain vuorokausi, sillä Ouluhalli luovutetaan muuhun käyttöön 30.4. klo 18.00.

Taitaja näkyvät ja kuuluvat Oulun katukuvassa

Kilpailujen lisäksi Taitaja tuo muutakin säpinää Oulun turuille ja toreille. Maanantaina tapahtuma käynnistetään klo 15.00 Taitaja-marssilla, jolla kilpailijat ja kisatoimijat marssivat Oulun kauppatorilta Ouluhalliin. Yleisö on tervetullut seuraamaan ja osallistumaan kisojen lähtölaukausta.

Tiistaina kisapäivän päätteeksi Oulun kauppatorilla kajahtaa jälleen, kun pääyhteistyökumppani radio NRJ:n kanssa yhteistyössä järjestetty Skills Energy -konsertti marssittaa lavalle Starcrashin, NRJ:n Aamupojat ja Cheekin. Konsertti alkaa klo 19.00 ja päättyy klo 22.00. Konserttiin on vapaa pääsy.

Lisäksi kävelykatu Rotuaarille levittäytyy keskiviikkona 28.4 klo 11–19 OpinTori – Aikuiskoulutusmarkkinat. OpinTorilta kiinnostuneet saavat tietoa eri ammateista ja koulutuksesta sekä vastauksia moniin aikuisopiskelua koskeviin kysymyksiin. Lavalla on ohjelmaa koko perheelle, ja mukana hyörii myös tapahtuman maskotti Taito Hyppynen.

NRJ:n Aamupojat Anssi ja Renne luovat kisatunnelmaa myös Ouluhallilla ja pojat juontavat muun muassa tiivistunnelmaisen yhdeksäsluokkalaisille suunnatun Taitaja9-joukkuekilpailun. T9-finaali käydään Ouluhallilla ensimmäisenä kisapäivänä 27.4.