Unga toppförmågor i olika yrkesgrenar tävlar om FM-medaljer i Uleåborg Print E-mail

FM tävlingarna i yrkesskicklighet eller Mästare 2010 –tävlingarna kör igång igen efter vecka. För dem som tävlar börjar de sista stunderna vara inne för att förbereda sig för kampen innan tävlingarna börjar tisdag 27.4.2010. Under tre dagar är det liv och rörelse i Ouluhalli och dess omgivning från morgon till kväll när de unga toppförmågorna i olika yrkesgrenar tävlar om finländska mästerskapet i sin gren.

Detta år deltar sammanlagt ca 450 tävlande och de tävlar i 45 olika grenar från billackering till blomsterbinderi och från närvårdare till husbyggnad.

Förutom tävlandena i FM-tävlingarna kan man få se utländska förstärkningar. Hela 19 utländska tävlande för med sig sin egen touch i 13 grenar. De internationella tävlandena kommer från nio olika länder bl.a. från övriga nordiska länder samt Portugal, Österrike och Ryssland. De utländska deltagarna utför samma tävlingsuppgifter som FM-tävlingsdeltagarna och de bedöms likvärdigt men prestationerna beaktas inte i medaljplaceringarna.

I år har Mästare 400 samarbetspartners och över 200 av dessa är företag i olika branscher. Företagen stöder tävlingarna genom att i tävlingarna ställa sin personal, maskiner, apparater, pengar och sakkunskap till förfogande.

Mästare-tävlingarna anordnas nu första gången i Norra Finland och de kommer att vara ett av de större publikevenemangen i Uleåborgstrakten i år. Till evenemanget väntas inalles 50 000 besökare.

Publiken har fritt och gratis inträde till tävlingarna, varför det lönar sig att med hela familjen styra kosan till evenemanget för att heja på sina egna favoriter. Program och tidtabeller för evenemanget finns på adressen ../foer-allmaenheten.

Representanter för media kan gå och ackreditera sig på förhand på adressen

../ackreditering.

Byggandet i full gång

Mästare 2010 –tävlingarna hålls i Ouluhalli och i tillfälliga hallar som byggs på Ouluhallis mässplan. Byggandet av hallarna är redan i full gång. Det är meningen att byggnadsarbetena ska vara klara senast 23.4.

Rivningen igen sker med en pressad tidtabell och inleds genast efter att tävlingarna avslutats. Tävlingarnas rivningstid är endast ett dygn för Ouluhalli överlämnas till annan användning 30.4. kl. 18.00.

Mästarna syns och hörs i gatubilden i Uleåborg

Förutom tävlingarna för Mästare med sig även annan hålligång på gator och torg i Uleåborg. På måndagen startar evenemanget kl. 15.00 med en Mästare-marsch, i vilken de tävlande och tävlingsaktörerna tågar från Uleåborgs salutorg till Ouluhalli. Allmänheten är välkommen att följa med och delta i startskottet för tävlingarna.

Som avslutning på tävlingsdagen på tisdagen ljuder det igen på Uleåborgs salutorg, när Skills Energy –konserten som anordnas i samarbete med huvudsamarbetspartnern radio NRJ låter Starcrash, NRJ:s Aamupojat och Cheek äntra scenen. Konserten börjar kl. 19.00 och avslutas kl. 22.00. Till konserten är det fritt inträde

Dessutom utbreder sig OpinTori – Vuxenutbildningsmarknaden på gågatan Rotuaari onsdagen 28.4 kl. 11–19. På OpinTori får intresserade information om olika yrken och utbildningar samt svar på många frågor gällande vuxenstudier. På scenen är det program för hela familjen och även tävlingarnas maskot Handy Händig är med i svängarna.

NRJ:s Aamupojat Anssi och Renne skapar tävlingsstämning även i Ouluhalli och pojkarna är konferencierer bl.a. för den spänningsladdade Mästare9-lagtävlingen som riktas till niondeklassister. M9-finalen går av stapeln den första tävlingsdagen 27.4. i Ouluhalli.