Lähihoitajien taidot puntarissa Print E-mail

Nuorten ammattitaidon mestarit ratkeavat Oulussa

Nuoret ammatilliset huippuosaajat kilpailevat Suomen mestaruuksista 27.-29.4.2010 Oulussa. Semifinaaleista loppukisaan nousseet 450 nuorta edustavat 40:tä eri osaamisaluetta hevostenhoidosta asiakaspalveluun ja metsäkoneen käytöstä autokorinkorjaukseen.

Terveydenhuoltoalaa kilpailussa edustavat lähihoitajat, joiden taitoja mitataan käytännön tilanteissa.

Taitaja-semifinaaleihin osallistui noin 1 500 kisaajaa, joiden joukosta finaaleihin pääsi yksilölajeissa kahdeksan parasta. Pari- ja joukkuelajien loppukilpailussa kohtaa kahdeksan parasta paria tai joukkuetta. Lähihoitajalajin semifinaaliin osallistui 76 kilpailijaa.

Lähihoitajalajissa kilpaillaan pareittain. Lähihoitajien ensimmäisen päivän tehtävänä on laatia liikuntatuokio vanhusten päivätoimintakeskuksessa. Toisena päivänä he pyörittävät perhekahvilaa, jossa vierailee eri kulttuureista peräisin olevia äitejä lapsineen. Hoitajat järjestävät tilat, toiminnan ja tarjoilun. Viimeisenä kilpailupäivänä ratkotaan lyhyitä tehtäviä, jotka liittyvät seuraaviin aihepiireihin: lääkehoito, perustason ensiapu, yrittäjyys, kotipalvelu sekä sosiaaliturva. Lähihoitaja-laji on suomalaisten aloitteesta mukana myös kansainvälisissä ammattitaitokilpailuissa.

Viimevuotisia Vaasan Taitaja-kisoja seurasi yli 46 000 kävijää. Tänä vuonna Ouluun odotetaan yli 50 000 vierailijaa. Tapahtuman järjestää Oulun seudun ammattiopisto yhteistyössä Oulun seudun elinkeinoelämän ja oppilaitosten kanssa.

Kisakävijöille on tarjolla mm. Opintopolkuja, joita seuraamalla voi tutustua eri ammatteihin. Oppaan johdattamilla poluilla voi kokeilla opintopolkutehtäviä, jotka auttavat koulutus- ja urasuunnittelussa. Polkuopas kertoo ammateista ja kilpailutehtävistä kierroksen aikana.

Skills Finland ry:n Taitaja - Ammattitaidon SM -kilpailu on Suomen suurin ammatillisen koulutuksen vuosittainen tapahtuma, jossa liki 450 nuorta eri aloilta kilpailee oman lajinsa suomenmestaruudesta. Tänä vuonna kilpailun järjestää Oulun seudun ammattiopisto yhteistyössä Oulun seudun elinkeinoelämän ja oppilaitosten kanssa.

Kilpailut on tarkoitettu alle 21-vuotiaille ammatillisessa koulutuksessa oleville nuorille. Finaalin yhteydessä Oulussa järjestetään myös erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille suunnattu TaitajaPLUS-kilpailu sekä peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille suunnattu Taitaja9-kilpailu.

Skills Finland vastaa myös Suomen ammattitaitomaajoukkueen lähettämisestä kansainvälisiin WorldSkills-, EuroSkills- ja Abilympics-kilpailuihin. Seuraava EuroSkills-kilpailu pidetään joulukuussa 2010 Lissabonissa.

Viime vuonna järjestetyistä ammattitaidon MM-kisoista Calgarysta Suomi toi kaksi kultaa, yhden hopean, kaksi pronssia ja 14 diplomia.

Lisätietoja Taitaja 2010-kilpailusta antaa projektipäällikkö Sauli Jaara. This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
Puh. 010 27 22283.

Kilpailuja voi seurata osoitteessa: www.taitaja2010.fi