Ravitsemusalan tulevat osaajat tulikokeessa Print E-mail

Nuorten ammattitaidon mestaruudet ratkeavat Oulussa

Suomen nuoret ammatilliset huippuosaajat kilpailevat 27.-29.4.2010 Oulussa.
Semifinaaleista loppukisaan nousseet 450 nuorta edustavat 40:tä eri osaamisaluetta hevostenhoidosta asiakaspalveluun ja metsäkoneen käytöstä autokorinkorjaukseen.

Taitaja 2010 -kilpailussa ravitsemusalan mestaruuksia hakevat omissa lajeissaan kondiittorit, liha-alan nuoret ammattilaiset, ravintolakokit, suurtalouskokit sekä tarjoilijat.

Taitaja-semifinaaleihin osallistui noin 1 500 kisaajaa, joiden joukosta finaaleihin pääsi yksilölajeissa kahdeksan parasta. Pari- ja joukkuelajien loppukilpailussa kohtaa kahdeksan parasta paria tai joukkuetta. Ravitsemuslajien semifinaaleihin osallistui yhtensä 192 kilpailijaa: 59 ravintolakokkia, 38 kondiittoria, 57 suurtalouskokkia, 38 tarjoilijaa sekä kahdeksan liha-alan ammattilaista.

Ravitsemusalan kisat käydään kolmena eri päivänä. Kaikille työvaiheille on varattu tarkka enimmäisaika.

Kondiittoriopiskelijoiden tehtävinä on valmistaa mm. bouchee-leivoksia sekä teematäytekakkuja. Finaalissa kilpailijat valmistavat näyttävän taitotyön, jonka aiheena on musiikki. Kilpailijoidensuorituksia arvioidaan sekä maun että kokonaisuuden perusteella.

Ravintolakokkien mestaruus ratkeaa ammattitekniikan, hygienian, ajoituksen ja esille laiton lisäksi suunnittelun perusteella. Kilpailijat valmistavat etukäteissuunnitelman mukaisesti pääruoan ja jälkiruoan. Teemana on lähiruoka, ja aineksia mm. karitsa, mustikka, punajuuri ja vuoden kasvis 2010 valkokaali.

Suurtalouskokkien suoritusta arvioidaan ennakkotehtävien, ruoanvalmistusosuuden, kirjallisten tehtävien sekä tarjolle laittamisen suhteen. Yleistehtävänä on luoda maittavia, houkuttelevia ja terveellisiä ateriakokonaisuuksia, joissa myös erityisruokavaliot on huomioitu.

Tarjoilijoiden osatehtäviä ovat lautasliinataitokset, viinien esittely sekä a la carte-ravintolan menukokonaisuuden suosittelu ja myynti 6 hengen seurueelle. Mukana on myös juomasekoitusten valmistus, tarjoilu ja laskutus.

Liha-alan nuorten ammattilaisten osaamista arvioidaan lihan leikkaamisen sekä erilaisten lihavalmisteiden valmistamisen perusteella. Kilpailupäivänä heidän on leikattava porsaan ruho luuttomiksi lajitelmiksi sekä pakattava valmisteet. Myös toiminta kaupan palvelupisteessä arvioidaan, samoin tuotteiden oikea merkintä.

Viimevuotisia Vaasan Taitaja-kisoja seurasi noin 46 000 kävijää. Tänä vuonna Ouluun odotetaan yli 50 000 vierailijaa. Tapahtuman järjestää Oulun seudun ammattiopisto yhteistyössä Oulun seudun elinkeinoelämän ja oppilaitosten kanssa.

Skills Finland ry:n Taitaja - Ammattitaidon SM -kilpailu on Suomen suurin ammatillisen koulutuksen vuosittainen tapahtuma, jossa liki 450 nuorta eri aloilta kilpailee oman lajinsa suomenmestaruudesta. Tänä vuonna kilpailun järjestää Oulun seudun ammattiopisto yhteistyössä Oulun seudun elinkeinoelämän ja oppilaitosten kanssa.

Kilpailut on tarkoitettu alle 21-vuotiaille ammatillisessa koulutuksessa oleville nuorille. Finaalin yhteydessä Oulussa järjestetään myös erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille suunnattu TaitajaPLUS-kilpailu sekä peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille suunnattu Taitaja9-kilpailu.

Skills Finland vastaa myös Suomen ammattitaitomaajoukkueen lähettämisestä kansainvälisiin WorldSkills-, EuroSkills- ja Abilympics-kilpailuihin. Seuraava EuroSkills-kilpailu pidetään joulukuussa 2010 Lissabonissa.

Viime vuonna järjestetyistä ammattitaidon MM-kisoista Calgarysta Suomi toi kaksi kultaa, yhden hopean, kaksi pronssia ja 14 diplomia.

Lisätietoja Taitaja 2010-kilpailusta antaa projektipäällikkö Sauli Jaara. This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
Puh. 010 27 22283.

Kilpailuja voi seurata osoitteessa: www.taitaja2010.fi