Tukea tarvitsevat nuoret SM-kisoissa Print E-mail

Nuorten ammattitaidon mestaruudet ratkeavat

Nuoret ammatilliset huippuosaajat kilpailevat Suomen mestaruuksista 27.-29.4.2010 Oulussa. Semifinaaleista loppukisaan nousseet 450 nuorta edustavat 40:tä eri osaamisaluetta hevostenhoidosta asiakaspalveluun ja metsäkoneen käytöstä autokorinkorjaukseen.

Taitaja-kisojen yhteydessä järjestetään erityistä tukea tarvitsevien TaitajaPLUS-ammattitaitokilpailut.

Lajeina ovat asiakaspalvelu ja myynti, puhdistuspalvelu, suurtalouskokki sekä tietokoneet ja verkot.
Mukana on kolme erityisoppilaitosta: ammattiopisto Luovi, Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus ja Keskuspuiston ammattiopisto. Luovista on mukana seitsemän, Invalidiliitosta kolme ja Keskuspuistosta kahdeksan nuorta. Yhteensä TaitajaPLUS-osallistujia on kautta koko Suomen 26.

TaitajaPLUS-kilpailuihin osallistumisen perusteena on jokin jokapäiväiseen elämään vaikuttava haitta tai vamma. Osallistumisen edellytyksenä on kilpailijalle tehty HOJKS eli henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma.

Taitaja-semifinaaleihin osallistui noin tänä vuonna 1 500 kisaajaa, joiden joukosta finaaleihin pääsi yksilölajeissa kahdeksan parasta. Pari- ja joukkuelajien loppukilpailussa kohtaa kahdeksan parasta paria tai joukkuetta.

Viimevuotisia Vaasan Taitaja-kisoja seurasi noin 46 000 kävijää. Tänä vuonna Ouluun odotetaan yli 50 000 vierailijaa. Tapahtuman järjestää Oulun seudun ammattiopisto yhteistyössä Oulun seudun elinkeinoelämän ja oppilaitosten kanssa.

Kisakävijöille on tarjolla mm. Opintopolkuja, joita seuraamalla voi tutustua eri ammatteihin. Oppaan johdattamilla poluilla voi kokeilla opintopolkutehtäviä, jotka auttavat koulutus- ja urasuunnittelussa. Polkuopas kertoo ammateista ja kilpailutehtävistä kierroksen aikana.