Tietotekniikan tulevat osaajat tulikokeessa Print E-mail

Nuorten ammattitaidon mestaruudet ratkeavat Oulussa

Suomen nuoret ammatilliset huippuosaajat kilpailevat 27.-29.4.2010 Oulussa.
Semifinaaleista loppukisaan nousseet 450 nuorta edustavat 40:tä eri osaamisaluetta hevostenhoidosta asiakaspalveluun ja metsäkoneen käytöstä autokorin korjaukseen.

Taitaja 2010 -kilpailun IT- ja viestintäteknologia-lajiperheeseen kuuluvat CAD-suunnittelu, painotekniikka, tietojenkäsittely, tietokoneet ja verkot sekä verkkosivujen tuottaminen.

Taitaja-semifinaaleihin osallistui noin 1 500 kisaajaa, joiden joukosta finaaleihin pääsi yksilölajeissa kahdeksan parasta. Pari- ja joukkuelajien loppukilpailussa kohtaa kahdeksan parasta paria tai joukkuetta. IT- ja viestintäteknologialajien semifinaaleihin osallistui yhteensä 139 kilpailijaa.

IT- ja viestintäteknologian osalajit vaativat sekä teknistä näppäryyttä että myynti- ja vuorovaikutustaitoja. CAD-suunnittelussa kilpaillaan suunnitteludokumenttien tuottamisessa. Tuotettavat dokumentit voivat olla piirustuksia, kirjallista materiaalia tai 3D -malleja.

Painotekniikassa ratkotaan mm. offset- ja digipainatuksen sekä jälkikäsittelyn haasteita.

Tietojenkäsittelyn finaalitehtävät liittyvät Suomi-Venäjä-seuran Pohjois-Suomen piirijärjestöön, jonka toimisto sijaitsee Oulussa. Tehtävät ovat aitoja seuran toiminnassa hyödynnettäviä työvälineohjelmilla (PowerPoint, Excel, Word, kuvankäsittely) toteutettavia tuotoksia.

Verkkosivujen tuotannossa tarkastelussa ovat sivuston rakenteen suunnittelu, toteutus ja
ylläpitosuunnitelma. Kaikissa vaiheissa pisteitä annetaan myös tuotoksen esittelystä, hinta-arvion laatimisesta ja vuorovaikutustaidoista.

Viimevuotisia Vaasan Taitaja-kisoja seurasi noin 46 000 kävijää. Tänä vuonna Ouluun odotetaan yli 50 000 vierailijaa. Tapahtuman järjestää Oulun seudun ammattiopisto yhteistyössä Oulun seudun elinkeinoelämän ja oppilaitosten kanssa.