S-ryhmä kehittää palvelualaa ja ammatillista osaamista Print E-mail

S-ryhmä jatkaa tänä vuonna Taitaja-kilpailuiden pääyhteistyökumppanina. Myös Oulun alueen paikallinen toimija Osuuskauppa Arina on vahvasti mukana kilpailuiden tukemisessa. Edellisten vuosien yhteistyö on sujunut odotetusti ja S-ryhmä on päässyt vaikuttamaan muun muassa eri lajien kilpailutehtäviin ja jopa merkonomitutkinnon uudistamistyöhön. Tämä on näkynyt entistä käytännönläheisempänä keskittymisenä kaupan alan myyntityön osaamistarpeisiin.

- Taitaja-kilpailujen kumppanuus perustuu meillä asiantuntijavaihtoon, kun ammattilaiset tekevät yhteistyötä ammattiopettajien ja nuorten alaa opiskelevien kanssa. Lähtökohtanamme on, että kisojen myötä arkinenkin yhteydenpito tiivistyy ja saa uusia muotoja, sillä palvelualan osaajien pysyvyys ja saatavuus on meille S-ryhmässä tärkeä asia. Samalla voimme olla kehittämässä palvelualaa asiakkaidemme ja alan opiskelijoiden parhaaksi, kertoo SOK:n henkilöstöjohtaja Leena Olkkonen

- Tähän mennessä meiltä jokainen tuomarina toiminut tarttuisi hommaan uudestaankin, koki sen haastavana, antoisana, mieleenpainuvana ja vaihtelua tuovana. Siis korillinen niitä kokemuksia, joita jokainen työssään toivoo, jatkaa Olkkonen.
S-ryhmän tavoitteena on kehittää ammatillista opetusta ja toimintaa laaja-alaisesti ja syvällisesti. Tämän takia yhteistyö ei jää vain yksittäisen kilpailutapahtuman tukemiseen. - Tavoitteenamme on, että tämä oikeasti syventää ammattiopettajien, alan opiskelijoiden ja meidän toimipaikkojemme ammattilaisten yhteydenpitoa ja konkreettista yhdessä tekemistä kisojen jälkeenkin. Haluamme olla mukana niin opetussisältöjen kuin työssäoppimisen kehittämisessä, sekä näin mahdollistaa ja varmistaa nuorten työllistymistä meille kaupan alalle, taustoittaa Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio
- Meille arinalaisille on lisäksi ainutlaatuista osallistua ensimmäistä kertaa pohjoisessa Suomessa järjestettävään Taitajaan, jossa pääosassa ovat nuoret, osaaminen ja tekemisen ilo, jatkaa Puutio.

Vähittäiskaupan ja palvelualan yritysverkosto S-ryhmä muodostuu 22 itsenäisestä alueosuuskaupasta ja niiden omistamasta Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK). Verkostolla on noin 1600 toimipaikkaa ja osuuskaupat yhdessä SOK:n kanssa tuottavat palveluita sekä etuja asiakasomistajille ja muille asiakkaille. Osuuskaupat ovat osuustoiminnallisia yrityksiä. Jokainen vihreän kortin omistaja on jonkun osuuskaupan jäsen ja samalla myös S-ryhmän asiakasomistaja.